Dacă te numeri printre norocoșii acestei crize provocată de pandemia de coronavirus, probabil că în această perioadă ai avut un loc de muncă și ți-ai făcut treaba de acasă. Dar poate că nu te simți totuși chiar atât de norocos. Munca de acasă poate fi în multe cazuri chiar mai obositoare, iar lucrurile o pot lua razna în cazul în care nu ești atent la detalii. Am făcut o listă cu sfaturi pe care le-ai putea urma pentru a face din această situație un avantaj real.
Munca de acasă nu înseamnă muncă non-stop
Dacă faci un sondaj printre prietenii tăi, vei descoperi două „școli de gândire”: există cei care tratează munca de acasă cu infinită relaxare și sfârșesc prin a fi total neproductivi, dar există și cei care, de acasă, ajung să muncească mai mult decât o făceau la birou. Să discutăm despre a doua categorie.
Munca de acasă îți poate da impresia că ai mai mult timp. În esență, chiar ai, pentru că dispar în primul rând orele pierdute cu drumul la birou. În același timp însă, lipsa unui program efectiv îi face pe unii angajați să piardă noțiunea timpului și să nu se mai ridice de la masa de lucru. Mulți angajatori profită de acest lucru și ajung să trimită task-uri la ore la care, în mod normal, ziua de lucru s-ar încheia. Dacă ești genul de persoană care vrea să nu supere pe nimeni, te poți trezi în situația de a munci mult peste program, sacrificându-ți total timpul liber.
Munca de acasă nu e un cadou de la angajator. E chiar invers
Suntem tentați să credem că munca de acasă e o binefacere primită de la angajator, dar nu este chiar așa. În primul rând, cu angajații acasă, șeful tău are cheltuieli logistice mai mici. Nu mai trebuie să deconteze transportul, nu mai trebuie să plătească curățenia spațiului de lucru, facturile la utilități scad și multe alte cheltuieli ies din schemă. Sunt însă cheltuieli pe care tu trebuie să ți le asumi, în condițiile în care vei consuma mai multă electricitate și vei folosi mai des aerul condiționat de acasă.
În Elveția, de exemplu, această problemă a fost tranșată în instanță, angajatorii, fiind obligați să contribuie cu o sumă de 150 de franci elvețieni la plata chiriei angajatului, dacă îi cere acestuia să lucreze de acasă. Cine știe, poate acest lucru va deveni un tren în toată lumea.
Transformă un colț din casă în birou
Dacă spațiul de acasă îți permite asta, investește într-o redecorare. Asigură-te că investiția merită (nu cumpăra un birou și alt laptop dacă vei lucra doar câteva săptămâni de acasă) și creează-ți un mediu propice pentru muncă. Vei descoperi că ești mult mai productiv dacă dimineața încerci să simulezi mersul la muncă stabilind o rutină: trezește-te, fă un duș, bea o cafea, schimbă-te într-o ținută diferită de pijamale și pune-te pe treabă. Psihologii spun că eficiența noastră crește datorită unor gesturi mici: de exemplu, pentru a începe ziua într-o notă pozitivă, după ce te trezești aranjează-ți patul. Va fi o primă realizare în acea zi și sunt șanse mari să pornești cu dreptul.
De asemenea, propune-i angajatorului tău să îți trimită acasă o parte din lucrurile tale de la birou. Poate că acolo aveai un scaun foarte confortabil sau chiar laptopul tău de job. Utilizează-l sau propune-i să contribuie la achiziționarea unui nou laptop. Nu trebuie să-l folosești pe al tău, dar nici nu ar trebui să ai pretenția de a primi unul nou fără nicio contribuție financiară din partea ta. La urma urmei, nimeni nu poate ști dacă îl vei folosi pentru a urmări serialul preferat pe Netflix.